Agung Nugroho's Political Strategy For Achieving A Majority Of Votes In The 2019 Riau Election

Authors

  • Muhammad Diar Universitas Riau
  • Ory Syafari Jamel Sutiyan Ilmu Pemerintahan FISIP Universitas Riau, Pekanbaru, Riau
  • Nugroho Noto Diharjo Institut Agama Islam Negeri Ponorogo, Ponorogo, Jawa Timur
  • Adlin Ilmu Pemerintahan FISIP Universitas Riau, Pekanbaru, Riau
  • Yulius Luturmas Sekolah tinggi Ilmu Administrasi Saumlaki, Maluku Tenggara Barat, Maluku

DOI:

https://doi.org/10.32528/politico.v23i1.1643

Keywords:

Calon Legislatif, Modalitas, Strategi Politik

Abstract

Agung Nugroho is a Democratic Party legislative candidate who won the highest vote in the Pekanbaru City I electoral district in the 2019 Riau Province DPRD member election with 27,527 votes. So the purpose of this study is to find out Agung Nugroho's modalities and Agung Nugroho's political strategy in winning the most votes in the election of members of the Riau Provincial DPRD in 2019. This research is a descriptive study with a qualitative approach. The location of this research was conducted in Pekanbaru City. The data collection technique used is through interviews and documentation. The data analysis technique used is an interactive analysis model. The results of the study concluded that based on the observations and analysis of the researchers were 1). Agung Nugroho's most powerful modality in the 2019 Riau Provincial DPRD legislative election was Political Capital. 2). The Offensive Strategy is the strategy used by Agung Nugroho in an effort to get the most votes in the 2019 Riau Provincial DPRD election

References

Afnan, D. (2017). Kuningan, Strategi Komunikasi Politik Tim Sukses Dalam Pemenangan Pemilu Legislatif Di Kabupaten (Studi Kasus Tim Pemenangan Momon Sutrisna Pada Pemilu Legislatif Periode 2004-2009 Dan 2009-2014). Sosfilkom : Jurnal Sosial, Filsafat Dan Komunikasi, 11(1), 30–41.

Agustinova, D. E. (2015). Memahami Metode Penelitian Kualitatif (Teori Dan Praktik). Calpulis.

Al Jazair, S. A. M. (1999). Haramkah Partai, Pemilu, Parlemen: Fatwa Syaikh Nashiruddin Al Albani. Media Hidayah.

Alvin, S. (2022). Strategi Komunikasi Politik Caleg Psi Lolos Dprd Kota Bandung Di Pemilu 2019. Mukasi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(4), 312–323.

Aminah. (2018). Peran Media Sosial Dalam Memperkenalkan Bakal Calon Menjelang Pemilihan Umum Legislatif 2019 Di Kabupaten Aceh Jaya. Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 1–25.

Ancok, D. (2003). Modal Sosial Dan Kualitas Masyarakat. Psikologika: Jurnal Pemikiran. Dan Penelitian Psikologi, 8(15).

Anggoro, T. (2019). Politik Patronase Dan Klientelisme Purnawirawan Tni Pada Pemilu Legislatif. Jurnal Ilmu Pemerintahan: Kajian Ilmu Pemerintahan Dan Politik Daerah, 4(1), 64–74.

Ansar, Muradi, & Rizkiansyah, F. K. (2022). Pemanfaatan Modal Dedi Sitorus Sebagai Pendatang Baru Pemilihan Legislatif Tahun 2019 Daerah Pemilihan Kalimantan Utara. Perspektif, 11(1), 16–24. Https://Doi.Org/10.31289/Perspektif.V11i1.5250

Anwar, H. (2018). Strategi Politik Pasangan Tjhai Chui Mie Dan H. Irwan Dalam Pemilihan Walikota Dan Wakil Walikota Singkawang Tahun 2017. Proyeksi - Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 23(1), 47–60.

Ayunanda, N. (2018). Pandangan Dan Sikap Jama’ah Salafiyah Terhadap Pemilihan Umum Di Kota Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Chozin, M. A. (2013). Strategi Dakwah Salafi Di Indonesia. Jurnal Dakwah, 9(1), 1–25.

Dewi, P. S. A. (2021). Bahasa Propaganda Baliho Partai Politik Nasionalis Pemilu 2019: Analisis Semiotika Sosial. Jurnal Kibasp (Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran), 4(2), 212–228.

Firmanzah. (2012). Marketing Politik. Yayasan Obor Indonesia.

Formappi. (2019). Anatomi Caleg Dpr Ri Terpilih Pemilu 2019.

Gaffar, M. J. (2013). Demokrasi Dan Pemilu Di Indonesia. Konpress.

Ginting, W. P. B. (2021). Strategi Marketing Politik Caleg Muslim Dalam Pemilihan Legislatif Tingkat Kabupaten/Kota Studi Kasus Dpd Partai Amanat Nasional Di Kabupaten Karo. Islamic Insights Journal, 3(1), 11–21.

Haryani, T. (2019). Jargon Pencitraan Diri Dalam Poster Calon Anggota Legislatif Dprd Kota Palangka Raya Tahun 2019. Jurnal Meretas, 6(2), 1–8.

Hidayatulah, R. P. (2022). Perkembangan Gerakan Dakwah Salafi Dalam Konteks Demokrasi: Studi Kasus Di Kota Tanjung Pinang. Jurnal Sosiologi Agama Indonesia (Jsai), 3(2), 96–100. Https://Doi.Org/10.22373/Jsai.V3i2.1754

Indira, G. C., & Mariyah, C. (2021). Analisis Modal Politik, Sosial, Dan Ekonomi Terhadap Keterpilihan Caleg Perempuan Pemula Pada Pileg Dprd Dki Jakarta 2019. Thejournalish: Social And Government, 2(2), 056–063.

Irawatiningrum, S. (2020). Personal Branding Caleg Melalui Media Sosial. Jurnal Ilmiah Liski (Lingkar Studi Komunikasi), 6(2), 107–115.

Jaya, W., Cangara, H., & Hasrullah. (2015). Keberhasilan Dan Kegagalan Strategi Komunikasi Kampanye Para Kandidat Dalam Perebutan Kursi Legislatif Dprd Kabupaten Barru Periode 2014-2019. Jurnal Komunikasi Kareba, 4(3), 239–256.

Junaidi, A., Susanto, E. H., Loisa, R., Nuraflah, C. A., Husniati, A. M., Adiprabwo, V. D., Astuti, B. W., Sulistyo, P. B., Tabri, M., Gustinawati, D., Fajri, C., Mawadati, S., Yudhana, A., Nastain, M., Ps., M., Angeliqa, F., Susanto, E. H., Yuniar, Cindoswari, A. R., … Lestari, R. D. (2018). Media Dan Komunikasi Politik (Potret Demokrasi Di Indonesia Dalam Perspektif Komunikasi Politik). Mbridge Press.

Labolo, M., & Ilham, T. (2015). Partai Politik Dan Sistem Pemilihan Umum Di Indonesia. Raja Grafindo.

Lestari, N. A. F. (2019). Kapital Politik Dalam Kontestasi Memperebutkan Kekuasaan (Study Kasus Pemenangan Pasangan Sri Hartini – Sri Mulyani Dalam Pilkada Kabupaten Klaten Tahun 2015). Jurnal Caraka Prabu, 3(1), 22–44.

Marijan, K. (2011). Sistem Politik Indonesia Konsolidasi Demokrasi Pasca Orde Baru. Prenada Media Group.

Mbolang, A., Tokan, F. B., & Boro, V. I. A. (2020). Modalitas Sosial Politik: Studi Kasus Kemenangan Ferdinandus Mazmur (Fm) Pada Pemilu Legislatif Di Dapil V Kecamatan Kota Komba, Kabupaten Manggarai Timur Tahun 2019. Warta Governare: Jurnal Pemerintahan, 1(2), 181–198.

Monica, O. D. (2022). Peran Tim Sukses Dalam Pemenangan Jefri Masrul Pada Pemilihan Anggota Dprd Provinsi Sumatera Barat Tahun 2019. Jdpl (Jurnal Demokrasi Dan Politik Lokal), 4(1), 42–55.

Nursal, A. (2004). Political Marketing: Strategi Memenangkan Pemilu. Gramedia Pustaka Utama.

Perdana, A., Silitonga, B. M., Liando, F. D. M., Rizkiyansyah, F. K., Nugroho, K., Sukmajati, M., Tanthowi, P. U., & Anggraini, T. (2019). Tata Kelola Pemilu Di Indonesia. Kpu Ri.

Perdana, K. (2019). Efektivitas Alat Peraga Kampanye Calon Anggota Legislatif: Studi Pendahuluan Pemasaran Politik Pada Generasi Milenial Di Provinsi Lampung, Indonesia. Jurnal Wacana Politik, 4(1), 44–54.

Pontoh, C. (2015). Strategi Kampanye Pemenangan Bupati Dan Wakil Bupati Terpilih Pada Pemilihan Kepala Daerah Kabupaten Minahasa. Journal Acta Diuma, 4(1).

Purnengsih, I. (2017). Makna Dan Pesan Dalam Baliho Pemilu Legislatif 2014. Jurna Desain, 4(3), 231–248.

Ramdan, A. K., & Sutjipto, V. W. (2020). Efektivitas Poster Kampanye Grace Natalie Dalam Meningkatkan Mahasiswa. Jurnal Communicology, 8(2), 238–252.

Riswandi, Nurdin, R., & Alamsyah, A. (2019). Klan Politik: Studi Tentang Rivalitas Caleg Keluarga Padjalangi Dan Halid Pada Pemilu Serentak 2019. Jurnal Politik Profetik, 7(2), 290–314.

Rozak, A. F. A. (2009). Iklan Politik Caleg Dalam Persepsi Pemilih Pemula Study Deskriptif Kualitatif Tentang Iklan Politik Caleg Dprd Ii Surakarta Melalui Media Luar Ruang Dalam Persepsi Pemilih Pemula Di Sma Negeri Iii Surakarta. Universitas Sebelas Maret.

Rully, Prisanto, G. F., Irwansyah, & Hasna, S. (2021). Strategi Komunikasi Politik Berbasis Relawan Dalam Pemenangan Pemilihan Gubernur. Jurnal Representamen, 7(2), 37–44.

Sahea, R., Niode, B., & Tulung, T. (2018). Analisis Strategi Politik Sri Wahyumi Maria Manalip-Petrus Simon Tuange Dalam Pemilihan Bupati Dan Wakil Bupati Kabupaten Kepulauan Talaud Tahun 2013. Eksekutif : Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan, 1(1).

Salman, A. M. Bin. (2017). Gerakan Salafiyah: Islam, Politik Dan Rigiditas Interpretasi Hukum Islam. Mazahib, 16(2), 135–152.

Schroder, P. (2013). Strategi Politik. Friedrich-Naumann-Stiftung Fur Die Freiheit.

Sepriansyah, M., Yazwardi, & Zalpa, Y. (2021). Strategi Dan Marketing Politik Caleg Anwar Al Sadat Dalam Pileg 2019 Dapil Palembang Ii Sumsel. Ampera: A Research Journal On Politics And Islamic Civilization, 2(2), 157–167.

Sipa, A. M. D. (2021). Marketing Politik Kampanye Religius Pemilu Di Indonesia. Jurnal Kajian Islam Interdisipliner, 6(2), 150–162. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.14421/Jkii.V6i2.1196

Sirait, M. Z., Noak, P. A., & Azhar, M. A. (2020). Modalitas Dalam Keterpilihan Kandidat Pada Pemilu Legislatif 2014. Jurnal Nawala Politika, 1(2).

Suardi, M. I. (2022). Pemurnian Islam Dakwah Salafi Diterima Masyarakat Kota Padang. Universitas Andalas.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Syahrudin, A. (2010). Demokrasi Dalam Pemikirna Ulama Salafi Yamani Di Indonesia. Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Syamsuar, & Andini, M. R. (2020). Militansi Caleg Muda Dalam Pemenangan Pemilu Tahun 2019 Di Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Komunikasi Profesional, 4(2), 97–104. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.25139/Jkp.V4i2.2466

Wardani, S. Y., Pramana, G. I., Mahaswari, A. A. S. M., & Jayanthi, M. (2021). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Personal Branding Calon Legislatif(Caleg) Provinsi Bali 2019. Jurnal Ilmu Politik, 1(2), 1–10.

Published

2023-03-28

How to Cite

Diar, M., Ory Syafari Jamel Sutiyan, Nugroho Noto Diharjo, Adlin, & Yulius Luturmas. (2023). Agung Nugroho’s Political Strategy For Achieving A Majority Of Votes In The 2019 Riau Election. POLITICO, 23(1), 15–35. https://doi.org/10.32528/politico.v23i1.1643