Hubungan Antara Self-Control Dengan Impulsive Buying Pada Mahasiswi Dari Beberapa Universitas
Keywords:
female students, impulsive buying, self-controlAbstract
Female students shop more frequently than other groups. Shopping is generally done to satisfy needs, but not everyone, including students, is able to distinguish between needs and wants Fulfilled desires, not bare necessities, motivate purchases, and impulsive splurges arise from low self-control. This study used quantitative method with 100 female university students as respondents. Non-probability sampling was used for sample selection. Pearson product moment statistical analysis was used. The hypothesis was confirmed: a strong negative correlation (-0.403, p < 0.000) exists between self-control and impulse buying. Research shows a profound inverse relationship between self-control and impulsivity in purchasing. Individuals with stronger self-control exhibit significantly lower rates of impulse buying, and conversely, weaker self-control is associated with increased impulsive buys.
References
Aprilia, L. & Nio, S. R. (2019). Hubungan Kontrol Diri Dengan Kecenderungan Impulsive Buying Pada Mahasiswi. Jurnal Psikologi, 2019(1).
Arisandy, D. & Hurriyati, D. (2017). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Impulsive Buying Pada Mahasiswi Fakultas Psikologi Di Perguruan Tinggi Wilayah Palembang Yang Melakukan Belanja Online. Jurnal Psikologi, 3(1).
Arifianti, R. & Gunawan, W. (2020). Perilaku Impulse Buying Dan Interaksi Sosial Dalam Pembelian Di Masa Pandemi. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Sosiologi, 5(1).
Dewi, R.K. (2020, 27 Mei). Mengenal Impulsive Buying Kebiasaan Boros Dapat di Rem Saat Pandemi. Diakses pada 24 Februari 2021 dari http://www.kompas.com/tren/read/2020/05/27/181100765/mengenal-impulsivebuying-kebiasaan-boros-yang-dapat-direm-saat-pandemi?page=all
Henrietta, P. (2012). Impulsive Buying Pada Dewasa Awal Di Yogyakarta. Jurnal Psikologi, 11(2), 6.
Hermawan, A. (2005). Penelitian Bisnis Paradigma Kuantitatif. Jakarta: PT Grasindo.
Julia, Isrok’atun, & Safari, I. (2017). Prosiding Seminar Nasional Membangun Generasi Emas 2045 Yang Berkarakter Dan Melek It Dan Pelatihan Berpikir Suprarasional.Sumedang: UPI Sumedang Press.
Kamus Bahasa Indonesia. (2008). Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional.
Krstanto, D. (2020, 16 Juni). Belanja Online Secara Mobile Bisa Membuat Impulsif Buying. Diakses pada 16 Mei 2021 dari http://news.unair.ac.id/2020/06/16/belanja-online-secara-mobile-bisa-membuat-impulsif-buying/
Pratomo, D. & Ermawati, L. (2019). Kecenderungan Pembelian Impulsif Ditinjau Dari Perspektif Islam (Studi Kasus Pada Pengunjung Malioboro Mall Yogyakarta). Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 2(2).
Roberts, J. A., & Manolis C. (2012). Cooking Up A Recipe For Self-Control The Three Ingredients Of Self-Control And Its Impact On Impulse Buying. Journal of Marketing Theory and Practice, 20(2), 173-188.
Rohman, F. (2012). Peran Faktor Situasional Dan Perilaku Pembelian Impulsif. Malang: UB Press.
Sari, F. & Handayani. (2019). Kontrol Diri Dan Pembelian Impulsif Pakaian Pada Remaja Penggemar K-Pop. Jurnal Psikologi, 12(2).
Santrock, J. W. (2007). Psikologi Perkembangan, Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Septila, R. & Aprilia, E.D. (2017). Impulse Buying Pada Mahasiswa di Banda Aceh. Jurnal Psikologi, 2(2).
Siregar, N.F. & Rini, Q.K. (2019). Regulasi Diri Dan Impulsive Buying Terhadap Produk Fashion Pada Remaja Perempuan Yang Berbelanja Online. Jurnal Psikologi, 12(2).
Siregar, S. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Dilengkapi Dengan Perbandingan Pehitungan Manual & Spss. Jakarta: Kencana.
Sulistiowati, H., & Widodo, P.B. (2015). Stres Dan Kecenderungan Pembelian Impulsif Pada Mahasiswa Universitas Diponegoro. Jurnal Empati, 4(4): 32-37.
Wijaya, E., & Oktarina, Y. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Impulse Buying Pada Hodshop Bengkulu. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 7(1), 10-22.
Winawan, B., & Kerti Yasa, N. N. (2014). Pengaruh Penataan Produk, Jenis Kelamin, Dan Daftar Belanja Terhadap Keputusan Pembelian Tidak Terencana (Studi Kasus Pada Konsumen Ritel di Kota Denpasar). Jurnal Manajemen, 3(7).
Wood, M. (1998). Socioeconomic Status, Delay Of Gratification, And Impulse Buying. Journal of Economic Psychology, 19 (3), 295-320.
Yahmini, E. (2019). Kecenderungan Impulse Buying Pada Mahasiswa Ditinjau Dari Latar Belakang Keluarga. Journal of Research in Business and Economics, 01(02).