Ketidakbakuan Struktur Kalimat Bahasa Indonesia Pada Pemelajar BIPA Tingkat A2 Universitas Muhammadiyah Malang
DOI:
https://doi.org/10.32528/bb.v8i1.265Keywords:
irregularity sentence structure; diction placement errors; BIPA student.Abstract
BIPA (Bahasa Indonesia for Foreign Speaker) is a Bahasa Indonesia teaching program for foreign speaker. In this program, foreign speakers or students are grouped into three levels, beginner (A), intermediate (B), and advanced (C) levels. Aspects of language skills in BIPA learning are reading, listening, speaking, and writing. This article aims to find out the irregularity of Bahasa Indonesia sentence structure and the irregularity of writing sentence structure in BIPA UMM students essays. This research was compiled using a qualitative method with a descriptive type. The source of the data in this study were sentences in BIPA UMM students essays in the A2 level writing skills class for the Mid Semester Examination. The result of data analysis from BIPA UMM student essays, found irregularity sentence structure and diction placement errors in student essays.
References
Budiawan, R. Y. S., & Rukayati, R. (2018). Kesalahan Bahasa Dalam Praktik Berbicara Pemelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (Bipa) Di Universitas Pgri Semarang Tahun 2018. KREDO : Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 2(1). https://doi.org/10.24176/kredo.v2i1.2428
Hanifah, R., Santoso, A., & Susanto, G. (2020). Kesalahan Klausa Dalam Karangan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(4), 447. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i4.13344
Inderasari, E., & Agustina, T. (2017). Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Mahasiswa Asing Dalam Program Bipa IAIN Surakarta. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 6–14. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/20226
Khoirunnisa, A., Wurianto, A. B., & Isnaini, M. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Karangan Mahasiswa BIPA Darmasiswa RI (Kajian terhadap Hasil Karangan Mahasiswa Darmasiswa 2016-2017). Kode: Jurnal Bahasa, 11, 105–126. Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kjb/article/view/38823%0Ahttps://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kjb/article/viewFile/38823/19334
Maros, H., & Juniar, S. (2017). Seri Penyuluhan Bahasa Indonesia: Kalimat. Kementerian Pendidikan Nasional Republik Indonesia, 1–23.
Mujianto, G., Asihono, D., Sunaryo, H., Sugiarti, Widodo, J., Fauzan, … Anggraini, P. (2019). Bahasa Indonesia untuk Karangan Ilmiag.
Nirmalasari, Y. (2018). Pola Kalimat Bahasa Indonesia Tulis Pembelajar BIPA Tingkat Pemula Asal Tiongkok di Universitas Ma Chung Tahun 2018. KLAUSA (Kajian Linguistik, Pembelajaran Bahasa, Dan Sastra), 2(01), 41–50. https://doi.org/10.33479/klausa.v2i01.142
Permendikbud. (2017). Permendikbud. BAHASA INDONESIA BAGI PENUTUR ASING, 6.
Puspita, A. R., & Rosyidiana, H. (2020). Eksistensi Kebakuan Bahasa Indonesia dalam Karya Tulis Mahasiswa. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 161–174. https://doi.org/10.32528/bb.v5i2.3521
Siagian, E. N. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa (Tulis) Mahasiswa BIPA Tingkat Lanjut Universitas Yale, USA. FKIP E-PROCEEDING, 11–22. Retrieved from https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/4849
Sudiana, I. M. (2022). STUDI KOMPARATIF POLA KALIMAT DASAR.
Suweta, I. M. (2018). Membangun Kalimat Tunggal Dan Kalimat Majemuk Dalam Bahasa Bali (Kajian Deskriptif). Widyacarya: Jurnal Pendidikan, 2(2), 1–9. Retrieved from http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyacarya/article/view/93
Yahya, M., Andayani, & Saddhono, K. (2018). HUBUNGAN PENGUASAAN KOSAKATA DENGAN KESALAHAN DIKSI DALAM KALIMAT BAHASA INDONESIA MAHASISWA BIPA LEVEL AKADEMIK. KREDO, Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 152(3), 28. Retrieved from https://jurnal.umk.ac.id/index.php/kredo/article/view/2121
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.