Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Bermuatan Cerita Rakyat Rokan Hulu untuk Siswa SMA Kelas X

Authors

  • Anisa Fitri Universitas Rokania
  • Firman Santosa Universitas Rokania

DOI:

https://doi.org/10.32528/bb.v10i1.2907

Keywords:

bahan ajar berbasis web, cerita rakyat Rokan Hulu, siswa SMA kelas X

Abstract

Folklore is a cultural heritage that can be used as a means of disseminating the values of character education to the younger generation. The research aims to produce web-based teaching materials containing Rokan Hulu folklore which is full of character education values for class X high school students. The research method used is research and development of the ADDIE model. This research was conducted at SMA N 1 Rambah, SMA N 3 Rambah, and SMA N 3 Rambah. This research involved 81 class X students from the high school, 3 Indonesian language teachers, and Rokan Hulu cultural figures. The folk tales used as material in this e-module are folk tales from Rokan Hulu, totaling 8 folk tale titles. The results of the folklore analysis obtained 12 types of character education values. The development of teaching materials containing folklore and the character education values contained therein was realized in the form of a web-based electronic module, entitled E-module Indonesian Language Wisdom of Folklore: Exploring Character Education in Narrative Texts. The results of the e-module feasibility test based on content/material aspects, linguistic aspects, and graphic/presentation aspects obtained an average of 92.2% with a very feasible category. The results of student responses to the e-module obtained a result of 83,21% which indicated that the e-module was very feasible.

References

Amril, K. J., & Thahar, H. E. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Menulis Teks Cerpen Berbasis Project Based Learning bagi Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(3), 715–730.

Annisa, A., & Lubis, R. S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Mengidentifikasi Nilai Cerita Rakyat Berbasis Kearifan Lokal Mandailing di SMA. Kode: Jurnal Bahasa, 9(3), 21–34.

Branch, R. M. (2009). Approach, Instructional Design: The ADDIE. In Department of Educational Psychology and Instructional Technology University of Georgia (Vol. 53, Issue 9).

Depdiknas. (2008). Panduan Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta: Depdiknas.

Fitri, A., Cahyani, I., & Tedi., P. (2022). Nilai Pendidikan Karakter Dalam Cerita Rakyat Rokan Hulu Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Tingkat SMP. Prosiding Seminar Nasional Riksa Bahasa XVI.

Heinich, R., Molenda, M., Russel, J. D., & Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media and Technologies for Learning Seventh Edition. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Hidayat, M., Santoso, G., Lestari, N. M., & Rostian. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Web untuk Mendukung Kemampuan Representasi Matematis untuk Meningkatkan Karakter Mandiri dan Critical Thinking. Jurnal Pendidikan Transformatif (JPT), 02(03), 521–540.

Hidayat, M. T., & Yakob, M. (2019). the Development of Acehnese Folklore Teaching Materials Based on Local Wisdom To Build the Character of Junior High School …. Proceeding of The International …, 771–780.

Karim, A. A., & Hartati, D. (2022). Pemanfaatan Teks Sastra sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Karakter. Kolase: Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra Dan Budaya, 1(2), 56–68.

Kusmana, S., Mulyaningsih, I., Suryaman, M., & Aji, S. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Teks Fabel Bermuatan Kearifan Lokal Umtuk Pembelajaran Bahasa Indonesia. Sariwegading, 27(1), 55–65.

Kusmana, S., & Nurzaman, B. (2021). Bahan Ajar Cerita Rakyat sebagai Perancah Pendidikan Karakter (Folklore Teaching Materials as a Character Education Scaffold). Indonesian Language Education and Literature, 6(2), 351.

Lestari, I. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kompetensi. Padang: Akademia Permata.

Nugroho, W. B., & Azies, F. (2022). Pengembangan Modul Elektronik Mata Pelajaran Bahasa Indonesia untuk Peserta Didik Kelas X SMA Semester Gasal dengan Pendekatan Saintifik. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 9(1), 9–18.

Prastowo, A. (2012). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.

Rahayu, I. K., Rejo, U., & Kharisma, G. I. (2022). Revitalisasi Cerita Rakyat Masyarakat Timor sebagai Penguatan Nilai Pendidikan Karakter pada Era Tatanan Kehidupan Baru. Jurnal Sastra Indonesia, 11(1), 35–47.

Rahmaniyar, A. (2022). Kearifan Lokal dalam Cerita Rakyat Kabupaten Bangka sebagai Bentuk Nilai Budaya dan Pendidikan Karakter. Tawshiyah: Jurnal Sosial Keagamaan Dan Pendidikan Islam, 17(01), 1–18.

Riduwan. (2012). Pengantar Statistika Sosial. Bandung: Alfabeta.

Riduwan. (2015). Skala pengukuran variabel variabel penelitian. Alfabeta Bandung.

Sari, W. A., & Nurgiyantoro, B. (2020). Validasi Bahan Ajar Menulis Teks Nonfiksi Berbasis Pendekatan Genre. Universitas Ahmad Dahlan BAHASTRA, 40(1), 60–64.

Suprihatin, S., & Manik, Y. M. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar sebagai Langkah untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 8(1), 65–72.

Wijayanti, N. K. A., Wulandari, I., & ... (2022). E-Modul Literasi Berbasis Cerita Rakyat Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 5(1), 75–84.

Published

28-02-2025

How to Cite

Fitri, A., & Santosa, F. (2025). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Web Bermuatan Cerita Rakyat Rokan Hulu untuk Siswa SMA Kelas X. BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 42–52. https://doi.org/10.32528/bb.v10i1.2907