Peningkatan Keterampilan Mahasiswa Menulis Cerita Pendek menggunakan Pendekatan Proses dan Implementasinya
DOI:
https://doi.org/10.32528/bb.v10i1.2924Keywords:
process approach, teaching writing, short storyAbstract
This study aims to gain a deep understanding of the implementation of the process approach in teaching writing short stories on students of PBSI FKIP Unissula. This study used a qualitative approach. Sources of data in this research is learning events to write a short story using a process approach. Research procedures used in this study is the planning, implementation, data analysis, and report writing. Data collection technique used is the technique of direct observation and document scrutiny. Data collection tool used is a field record sheets and documentation with regard to the learning process and learning outcomes. This research data analysis begins with data collection, data reduction, data presentation, and conclusion / verification. Based on the results and discussion of this research can be concluded that the process approach can improve the skills of students to write short stories. This increase can be seen from both process and product. Learning to write by following the steps in the process approach can help lecturers provide variety and stimulation in a given assignments to write short stories. In the process of improvement can be seen from the learning process with the creative writing process approach in the activities of the students and the classroom situation in learning creative writing poetry, while in terms of products increase student skills to write short stories.
References
Aminuddin. 1990. Pengembangan Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bahasa dan Sastra. Malang: YA3.
Avivi, A. A., Pramadhitta, A. D., Rahayu, F. F., Saptariana, M., & Salamah, A. U. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Project Based Learning pada Mahasiswa Sekolah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Kelas X pada Materi Bioteknologi. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 3(3), 251-258.
Bendriyanti, R. P., Dewi, C., & Nurhasanah, I. (2021). Manajemen pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan kualitas belajar mahasiswa kelas ix smpit khairunnas. JP (Jurnal Pendidikan): Teori dan Praktik, 6(2), 70-74.
Caraka, C.L. 2002. Teknik Mengarang. Yogyakarta: Kanisius.
Lisnawati, L., Kuntari, S., & Hardiansyah, M. A. (2023). Peran Guru dalam Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Menumbuhkan Minat Belajar Mahasiswa pada Mata Pelajaran Sosiologi. As-Sabiqun, 5(6), 1677-1693.
Miles, Matthew B. dan Michael A. Hubberman. 1992. Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. Jakarta: UI Press.
Nasarudin, N., Nurjannah, N., Alfian, M. I., & Izomi, M. S. (2023). Urgensi Konsep Diferensiasi Carol Ann Tomlinson dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1), 1499-1515.
Natia, I.K. 1994. Bimbingan Mengarang. Surabaya: Arkola.
Nurchasanah dan Widodo. 1993.Keterampilan Menulis dan Pengajarannya. Malang: Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.
Nurgiyantoro, Burhan. 2009. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BFFE-Yogyakarta.
Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.
Sarnoto, A. Z. (2024). Model pembelajaran berdiferensiasi dalam kurikulum merdeka. Journal on Education, 6(3), 15928-15939.
Sayuti, Suminto A. 2009. Berkenalan dengan Prosa Fiksi. Yogyakarta: Gama Media.
Semi, M. Atar. 2003. Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya.
Sumardjo, Jacob. 2007. Catatan Kecil tentang Menulis Cerpen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tarigan, Henry Guntur. 1986. Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tompkins, Gail E.and Kenneth Hoskisson. 1995. Language Arts: Content and Teaching Strategies. Englewood Cliffis, New Jersy: Prentice-Hall, Inc.
Yani, D., Muhanal, S., & Mashfufah, A. (2023). Implementasi Assemen Diagnostic Untuk Menentukan Profil Gaya Belajar Mahasiswa Dalam Pembelajaran Diferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 1(3), 241-250.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.