Eksplorasi Model Project-Based Learning Berbasis Media Sosial dalam Pembelajaran Keterampilan Argumentatif Bahasa

Authors

  • Nadhifatur Rizqien Universitas Muhammadiyah Malang
  • Gigit Mujianto Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.32528/bb.v10i1.2937

Keywords:

project based learning, media sosial, keterampilan argumentatif

Abstract

The main objective of this study is to describe the exploration of the social media-based project-based learning (PjBL) model that can support the development of students' argumentative skills in learning Indonesian. The qualitative approach method with descriptive analysis methods with research respondents being class VIII.3 students at SMPN 1 Larangan. There is 1 model teacher with a population of 30 students. This focuses on the learning patterns used with a digital basis, but also to understand the effectiveness of implementing innovative learning models. The results show that the exploration of the social media-based Project-Based Learning (PjBL) model can improve argumentative skills and increase student activeness in learning including digital literacy, especially to hone argumentative skills. Exploration of the social media-based PjBL model provides an innovative alternative in learning Indonesian, especially to hone argumentative skills. With the right guidance, students are not only skilled at arguing, but also have the ability to use social media positively as a learning tool.

 

References

Arikunto, S. (2009). Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Azariyah, D. L., & Susilowati, E. B. (2024). Analisis Motivasi Belajar Informatika Elemen Praktik Lintas Bidang Model Pembelajaran Project Based Learning Berbantuan Media Scratch. Indonesian Journal of Learning and Instructional Innovation, 2(01), 68-75.

Dewanta, A. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Tik Tok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. In Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia (Vol. 9, Issue 2).

Dinata, K. B. (2021). Literasi digital dalam pembelajaran daring. eksponen, 11(1), 20-27.

Efendi, N. M. (2018). Revolusi pembelajaran berbasis digital (Penggunaan animasi digital pada start up sebagai metode pembelajaran siswa belajar aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173-182.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Farida, I., & Gusniarti, W. F. (2014). Profil keterampilan argumentasi siswa pada konsep koloid yang dikembangkan melalui pembelajaran inkuiri argumentatif. Edusains, 6(1), 31-40.

FADZILLAH, Y. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Dengan Pendekatan Stem Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Bumi Dan Tata Surya Di UPT SMPN 4 Tambang (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU).

Gatra, M. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Sma Dwijendra Gianyar Melalui Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning. 2, 322–330. Https://Ejournal.Undiksha.Ac.Id/Index.Ph p/Jear/Index

Marpaung, A. T. A., Manihuruk, I., Hutabarat, M. M., Tambunan, R. P., Manurung, R. A., Siahaan, W. A., & Harahap, S. H. (2024). PENINGKATAN KETERAMPILAN LITERASI MELALUI PEMBELAJARAN PUISI BERBASIS PROYEK. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16958-16966.

Marselus. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Multimedia Mata Pelajaran Simulasi Dan Komunikasi Digital Di SMK Negeri 1 Mempawah Hulu. Jurnal Penelitian Inovatif (JUPIN), 1(1), 21-34.

Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah model pembelajaran problem based learning dan project based learning mampu melatihkan keterampilan abad 21?. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48-55.

Mumpuni, A., & Nurbaeti, R. U. (2019). Analisa Faktor Yang Mempengaruhi Minat Baca Mahasiswa Pgsd. Https://Jurnal.Uns.Ac.Id/Jdc

Nurfitriyanti, M. (2016). Model pembelajaran project based learning terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2).

Nyihana, E. (2021). Metode PJBL (Project Based Learning) Berbasis Scientific Approach Dalam Berpikir Kritis dan Komunikatif Bagi Siswa. Penerbit Adab.

Prasutri, D. R., Muzaqi, A. F., Purwati, A., Nisa, N. C., & Susilo, H. (2019). Penerapan model pembelajaran problem based learning (Pbl) untuk meningkatkan literasi digital dan keterampilan kolaboratif siswa SMA pada pembelajaran biologi. In Prosiding Seminar Nasional Dan Workshop Biologi-IPA Dan Pembelajarannya Ke-4 (Vol. 53, No. 9, pp. 489-496).

Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan kemampuan kerjasama melalui model project based learning (PjBL) berbantuan metode edutainment pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2).

Pujiono, A. (2021). Media sosial sebagai media pembelajaran bagi generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1), 1-19.

Putri, W. S. R., Nurwati, N., & Budiarti, M. (2016). Pengaruh media sosial terhadap perilaku remaja. Prosiding Ks, 3(1).

Rubiyanti, R., Pranoto, A., & Ariani, D. (2024). Peningkatkan Keterampilan Menulis Teks Argumentasi Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi Sesuai Gaya Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia 2024-2025. Journal of Education and Pedagogy, 1(2), 170-178.

Sari, N. W. E., Sukanadi, N. L., Suparsa, I. N., Susrawan, I. N. A., & Indrawati, I. G. A. P. T. (2022). Pembelajaran Bahasa indonesia Berbasis Literasi Digital di Era 4.0. J-ABDI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(12), 3351-3356.

Shahzad, M. F., Xu, S., Lim, W. M., Yang, X., & Khan, Q. R. (2024). Artificial intelligence and social media on academic performance and mental well-being: Student perceptions of positive impact in the age of smart learning. Heliyon, 10(8). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e29523

Syahputra, E., Kamalia, S., Harahap3, BQ, Yalnti, N., Sabilal, FP, Taldris, J., Inggris, B., Tarbiyah, F., & Kegurualn, D. (2022). Penggunaan Bahasa Indonesia di Kalangan Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara). Jurnal Multidisiplin Dehasen, 1 (3), 321– 326.

Tanjung, H. R. S., Octavia, M. A. N., & Irawan, S. G. (2024). UPAYA PENINGKATAN KREATIVITAS PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING (MIND MAPPING) DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH. Sindoro: Cendikia Pendidikan, 5(2), 71-80.

Viyanti, V., Cari, C., Sunarno, W., & Prasetyo, Z. K. (2016). Pemberdayaan keterampilan argumentasi mendorong pemahaman konsep siswa. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 7(1), 43-48.

Wijayanti, V., Pangesti,F. (2024). Pemanfaatan TikTok dalam Keterampilan Berbicara Pada Materi Teks Ulasan Siswa Kelas VIII. FON: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 20(2), 395-408.

Published

28-02-2025

How to Cite

Nadhifatur Rizqien, & Mujianto, G. (2025). Eksplorasi Model Project-Based Learning Berbasis Media Sosial dalam Pembelajaran Keterampilan Argumentatif Bahasa . BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 107–121. https://doi.org/10.32528/bb.v10i1.2937