Penerapan Model Pembelajaran Role Playing dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 6 SD di Daerah 3T
DOI:
https://doi.org/10.32528/bb.v7i2.38Keywords:
model pembelajaran role playing, Bahasa Indonesia, Sekolah Dasar, daerah 3TAbstract
This study discusses the problem of the low quality of education in the 3T area caused by the incompatibility of the learning model with children's abilities, environmental conditions, facilities, media, and teaching materials. Therefore, it is necessary to use a role playing learning model, especially in Indonesian subjects at the elementary school level in the 3T area, which can adapt to conditions in the 3T area. Role playing models can take advantage of media in the surrounding environment to help students follow the learning process in schools that lack facilities and infrastructure. This study aims to determine the condition of education in Elementary Schools in the 3T area and apply the role playing learning model in the 3T area in the subject matter of Indonesian class 6 of elementary school. This study uses a qualitative descriptive method, data collection through interviews with students who become teaching volunteers in the 3T area and literature study. This study indicates that the three schools located in the 3T area have similarities and differences in problems that are the factors causing the low quality of elementary school education in the 3T area. The factors that have been identified are the distance from where the teacher lives, the quality of the teacher, facilities and infrastructure, students' reading ability, electricity in schools, public awareness, and teaching materials. The role playing model in Indonesian class 6 SD can be used for students in the 3T area. In its implementation, it must be carried out in stages, starting with introducing the model to students.
References
Al-Tabany, T. I. B. (2017). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif, Progresif, dan
Konteksual. Jakarta: Prenada Media.
Anwas, O. M. A. O. M. (2013). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam
Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Teknodik, 17(1), 493-504.
Basri, H. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan
Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 032 Kualu Kecamatan
Tambang. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 38-53.
Danga, S. R. (2018). Guru Garis Depan (GGD): Membangun Sumba Melalui
Peningkatan Mutu Pendidikan. SENDIKA: Seminar Pendidikan, 2(1), 234-240.
Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan
MI. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 81-98.
Kristin, F. (2018). Meta-Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap
Hasil Belajar IPS. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2), 171-176.
Lefudin. (2017). Belajar dan Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran,
Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Marlina, M. E. (2013). Kurikulum 2013 yang Berkarakter. JUPIIS, 5(2), 27-38.
Ningrum, D. C. (2020). Penerapan Model Bermain Peran (Role Playing) untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 2 Kotagajah Lampung
Tengah. (Skripsi Sarjana, IAIN Metro Lampung).
Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan dalam
Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 15-22.
Rahmawati, A. P. (2022). Sistem Pemerataan Guru Nasional (SPGN) Sebagai Sistem
Penyebaran Guru Untuk Mengatasi Ketimpangan Pendidikan di Daerah 3T. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(2), 293-300.
Rusman. (2017). Belajar & Belajar: Proses Pendidikan Berorientasi Standar. Jakarta:
Prenada Media.
Rahmi, I., Nurmalina, N., & Fauziddin, M. (2020). Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 197-206.
Safitri, M. (2015). Pengaruh Metode Role Playing (Bermain Peran) Terhadap Motivasi
Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas V di SDN
Cempaka Putih Tahun Ajaran 2014-2015. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Samsiyah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD Kelas Tinggi. Magetan:
CV. Merdeka Grafika.
Syafii, A. (2018). Perluasan dan Pemerataan Akses Kependidikan Daerah 3T (Terdepan,
Terluar, Tertinggal). Dirasat: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(2),
-171.
Trianingsih, R. (2016). Pengantar Praktik Mendidik Anak Usia Sekolah Dasar. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 197-211.
Zulkarnaen., & Handoyo, A. D. (2019). Faktor-faktor Penyebab Pendidikan Tidak
Merata di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional “Menjadi Mahasiswa yang
Unggul di Era Industri 4.0 dan Society 5.0”, hal. 20-24. Yogyakarta: UAD
Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.