Wujud Karakter Pelajar Pancasila dalam 66 Kisah Kebaikan untuk Anak
DOI:
https://doi.org/10.32528/bb.v7i2.93Keywords:
the character form of Pancasila students; 66 stories of kindness for ChildAbstract
This study describes the character form of Pancasila students in the text entitled "66 Stories of Kindness for Children." Furthermore, the type of research is qualitative with descriptive method. Words, phrases, or sentences that contain the character form of Pancasila students in "66 Stories of Kindness for Children" are the data of this research. Furthermore, the listening and note-taking technique is the method of collecting data in this study. This study uses a qualitative research type, using a descriptive approach. The results of the study show that in "66 Stories of Kindness for Children" there are characters of Pancasila students. The characters of the Pancasila students found were: (a) faith, fear of God Almighty, and noble character, (b) global diversity, (c) working together, (d) independent, (e) critical reasoning, and (f) creative. The characters of Pancasila students often found in this study are faith, fear of God Almighty, and noble character. Therefore, it can be concluded that the text in "66 Stories of Kindness for Children" is worthy of being used as a reference for learning and the stories in the text have the character values of Pancasila students who are very inspiring in the progress of the nation.
References
Azzet, A.M. (2011). Urgensi Pendidikan Karakter Di Indonesia. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.
Derung TN. Gotong Royong dan Indonesia. Sapa. 2019;4(1):5–13.
Fang, Liaw Yock. 2011. Sejarah Kesusastraan Melayu Klasik. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Fitri, A.Z. 2012, Pendidikan Karakter Berbasis Nilai dan Etika di Sekolah, Jogjakarta : Ar-Ruzz Media.
Kemendiknas. 2011. Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Jakarta: Pusat Kurikulum Perbukuan.
Kesuma, Dharma dkk. 2011. Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktek di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Ismawati, E. (2013). Pengajaran sastra. Yogyakarta: Ombak.
Mahsun. Metode Penelitian Bahasa: Tahapan, Strategi, Metode, dan Tekniknya. Jakarta: Raja Grafindo Persada; 2019.
Nurgiyantoro, B. (2005). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM Press.
Nurgiyantoro, B. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: UGM Press.
Pardiyono. 2007. Pasti Bisa Teaching Genre Based Writing. Yogyakarta: Andi Offset.
Patonah S. Elemen Bernalar Tujuan pada Pembelajaran IPA melalui Pendekatan Metakognitif Siswa SMP. J Pendidik IPA Indones. 2014;3(2):128–33.
Pramudya DU, Sari Mmk. Mekanisme Sekolah Rakyat Bhinneka (Srb) Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Kebhinnekaan Pada Anak-Anak Di Lidah Kulon, Surabaya. Kaji Moral Dan Kewarganegaraan. 2019;07(02):708–22.
Purnomo E, Wahyudi AB. Nilai Pendidikan Karakter dalam Ungkapan Hikmah di SD seKaresidenan Surakarta dan Pemanfaatannya di Masa Pandemi. QALAMUNA J Pendidikan, Sos dan Agama. 2020;12(2):183–93.
Raharjo SB. Pendidikan Karakter Sebagai Upaya Menciptakan Akhlak Mulia. J Pendidik dan Kebud. 2010;16(3):229–38.
Saptono. 2011. Dimensi-dimensi Pendidikan Karakter Wawasan, Strategi, dan Langkah Praktis. Jakarta: Erlangga.
Satria, R, Adiprima, P, Wulan, K. S. Tracey Yani Harjatanaya. Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. 2022. Available from: https://kurikulum.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2022/06/Panduan-Penguatan-Projek-Profil-Pancasila.pdf
Wiyani, Novan Ardi. 2013 Desain Pembelajaran Pendidikan. Yogyakarta: ArRuzz Media.
Siregar I, Naelofaria S. Internalisasi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Tingkat Sekolah Dasar (Sd) Di Era Pandemi Covid-19. J Pendidik Sos Keberagaman. 2020;7(2):130–5.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabetas; 2015.
Umar J. Peranan Guru Agama Islam Dalam Membelajarkan Siswa Menjadi Manusia Yang Berakhlak Mulia. Al-Tadzkiyyah J Pendidik Islam. 2016;7:117–28.
Ulfa. Pengenalan Nilai-Nilai Akhlak Mulia Melalui Metode Pembiasaan Di Ra Al Rosyid Bojonegoro. Al-Aufa J Pendidik Dan Kaji Keislam. 2020;2(1):11–26.
Wahyuni M, Mustadi M. Pengembangan Perangkat Pembelajaran Collaborative Learning Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Karakter Kreatif Dan Bersahabat. J Pendidik Karakter [Internet]. 2016;6(2):246–60. Available from: https://www.neliti.com/id/publications/122634/pengembangan-perangkat-pembelajarancollaborative-learning-berbasis-kearifan-lok#cite
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 BELAJAR BAHASA: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.